Slujba
numită "Sfinţirea cea mare a apei" se savîrşeste de doua ori pe an, iar
nu o singura data, dupa cum se stie in popor: mai intai, ea este
savarsita in ajunul Bobotezei, cu aceasta aghiasma mare stropindu-se
casele credinciosilor, iar mai apoi, in ziua de Boboteaza (19 ianuarie),
aceasta din urma fiind luate de credinciosi acasa, pentru nevoile de
peste an.
Sfintirea
cea mare a apei, savarsita de preoti in ziua in care Mantuitorul Iisus
Hristos a sfintit firea apelor, botezandu-Se in raul Iordan, este
oficiata numai in biserica sau langa o apa curgatoare curata. In cadrul
acestei slujbe, spre deosebire de cea in care se sfinteste aghiasma
mica, apa este sfintita printr-o dubla invocare a Duhului Sfant. Astfel,
aghiasma mare are o putere sfintitoare deosebit de mare, ea purtand in
sine darurile minunate ale Duhului Sfant cu mult mai mult decat aghiasma
cea mica.
Fiind sfintita numai la inceputul anului, aghiasma mare este pastrata cu multa grija in Sfantul Altar,
ea fiind folosita de preot la multe rugaciuni savarsite peste an:
aghiasma mare este folosita in slujba Botezului, la sfintirea
bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir; cu ea se
stropesc si obiectele liturgice si icoanele ce urmeaza a fi sfintite; cu
ea se stropesc demonizatii si cei vrajiti, atunci cand li se citesc
rugaciunile de dezlegare si molitfele; ea se foloseste si la unele
dintre rugaciunile din Molitfelnic, precum cele de deochi si de curatire
a fantanii, holdelor etc.
In
zilele de Boboteaza, fiecare crestin este dator sa ia acasa aghiasma
mare si sa o pastreze intr-un loc deosebit si curat. Cu aceasta ocazie,
credinciosii beau aghiasma mare vreme de opt zile, incepand din ziua
Bobotezei si incheind in ziua de odovanie a praznicului (27 ianuarie);
numai in aceasta perioada se poate bea aghiasma mare fara post si
spovedanie.
Dupa
data de 27 ianuarie, aghiasma mare "se ia numai cu post si cu
spovedanie, intotdeuna inainte de anfura, cu binecuvantarea preotului
duhovnic". Unii preoti obisnuiesc sa dea aghiasma mare, dupa post si
spovedanie, acelora care nu au binecuvantarea de a se impartasi cu
Sfintele Taine. Cu binecuvantarea duhovnicului, postind macar in ajun,
aghiasma mare se poate bea si in zilele de sarbatoare.
Cu
aghiasma mare se pot stropi si casa, curtea, gradina, vitele, ogoarele
si livezile, spre a fi pazite de lucrarile necurate ale diavolului (doar
de Boboteaza sau periodic). De asemenea, cu pocainta si cu
binecuvantarea duhovnicului, aghiasma mare se poate lua si in cazuri de
boli grele. Fiind incarcata cu darurile dumnezeiesti ale Duhului Sfant,
aghiasma mare a savarsit adesea minuni, tamaduind bolnavi, aparand de
rele si izbavind din primejdii pe cei credinciosi. sursa: ortodoxia.md
|