Există foarte multe opțiuni pentru cariera tinerilor pe piața muncii. Dar cum să opteze pentru una? Cum să determine exact ce vor să facă în viață?
Pare a fi un pas imposibil de făcut, dar nu este tocmai așa. Trebuie să-și rezerveze mult timp și energie pentru a lua această decizie și, în final, vor avea doar de cîștigat.
“O treime din viață vei petrece în muncă. Nu ar fi bine să te gîndeşti ce ți-ar plăcea cu adevărat să faci?” (R. N. Bolles). Acesta a fost obiectivul Atelierului de lucru la Centrul Republican pentru Copii şi Tineret “Artico”, orașul Chișinău, la care au participat elevii claselor a VIII-a de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Dubăsari, la 22 si 23 decembrie 2014. Activitățile desfășurate au vizat planificarea şi realizarea unei cariere de succes. Căci, după cum spunea Lao Tsu, dă-i unui om un pește și va fi sătul o zi întreagă; învață-l să pescuiască și va fi sătul o viață întreagă.
Iosif Moldovanu, care era coordonatorul atelierului, a organizat ședintele într-o atmosferă binevoitoare și de colaborare.Copiii au fost surprinși de atitudinea de parteneriat și caracterul nonformal al activităților. De aceea, discuțiile, cu privire la calitățile unui cetățean al țării necesare pentru o profesie bine aleasă, au fost deschise și sincere. Ei participase cu plăcere la diverse forme de lucru: frontală, individuală și de grup. Activitatea individuală a fost realizată de psihologul Centrului Republican prin testarea Cheia carierei, care contribuie la alegerea profesiei ce ar satisface așteptările individuale. Impreună cu copilul a fost analizată legătura dintre tipurile de personalitate şi interese, activități, abilități.
Acasă elevii s-au întors cu un set de materiale și cu dexteritățile de a discuta în familie și a se orienta spre profesia dorită. 91% din ei și-au stabilit următorii pași spre carieră:
- Alegerea profesiei
- Studiile postliceale
- Angajarea la muncă după specialitate.
Succesul activităților de la “Artico” eu, ca diriginte, îl consider ignorarea de către elevi în ancheta, ce le-am propus-o ulterior, a pașilor distractori ce vizează plecarea la lucru peste hotare şi mizarea în avansarea carierei pe părinți. Prin “Agenda pentru adolescenți”, pe care au primit-o copiii în setul de materiale, ei au fost familiarizați cu diverse centre de susținere a tinerilor pentru o viaţă independentă, mai ales cu Agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă (www.anofm.md).
Acest atelier a ridicat motivația învățării în rîndurile elevilor participanți. 58% din ei au răspuns ulterior ca au nevoie de studii pentru viitorul său progres. Acuma ei sînt orientaţi către studii la liceu, apoi la universitate- 45%, iar la colegiu – 25%. După două zile de training copiii au învățat să colaboreze cu ceilalţi, să-și exprime liber gîndurile, au conștientizat că sfaturile din familie sînt foarte importante (experiența de viaţă a apropiaților săi îi învață empiric).
Dar fiecare dintre copiii participanţi la atelier au recunoscut după acest eveniment că progresul carierei începe de la alegerea reuşită a profesiei, dar și de efortul personal.
“Planurile bune dau forma deciziilor bune. De aceea o bună planificare ajută să se transforme visele evazive în realitate.” (Lester R. Bittel)
Glod Oxana, diriginte clasa a VIII-a,
Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Dubăsari
|