Psihologia te ajută
să ajungi la orice concluzie ce doreşti.Depinde numai de cel care o mânuieşte.
În perioada 14.05.2013 - 20.05.2013 în
instituțiile preuniversitare de învățămînt a raionului Dubăsari: gimnaziul
Roghi, gimnaziul ,,Anatol Codru,, com. Molovata Nouă, gimnaziul Oxentea,
gimnaziul Marcăuț și Liceul Teoretic ,,Ștefan cel Mare,, din satul Molovata s-a
desfașurat seminare cu elevii claselor a IX-a și a XII-a cu tematica: Orientarea
școlară și profesională, precum și discuții organizatorice la tema ,,Diminuării
anxietății din perioada examenelor”. Numărul absolvenților participanți la
acest seminar au fost de 125, precum și profesori, diriginți de clase etc.
Desfășurarea acestor seminare a inclus o analiză a planului de perspectivă
pentru viitor a elevilor, ceea ce ține de o alegere corectă din punct de vedere
psihologic a viitoarei profesii sau a profilului liceal din perspectiva
delimitării intereselor profesionale identificate la absolvenți în urma
administrării și interpretării chestionarului lui E.A. Klimov. Tot aici, li s-a
prezentat elevilor și o hartă a vieții (piramida lui Maslow), unde a fost
specificate treptele dezvoltării personalității pentru a facilita procesul de atingere
a nivelului de autoîmplinire, autorealizare a acestora. Accentul s-a pus pe
treapta cognitivă a piramidei, unde am venit cu un mesaj de incurajare a
elevilor în obținerea unei profesii. Tot în cadrul acestui seminar s-a realizat
o discuție organizatorică în ceea ce privește identificarea emoțiilor pe care
le trăiesc elevii în perioada examenelor. Aici s-a realizat o explicație între
termenologia de stres și anxietate, elevilor li s-a explicat că această stare
de neliniște, de frică necondiționată, de retrăire se numește anxietate și nu
stres, de aceea corect din punct de vedere psihologic e să zicem ,, mă simt
anxios/anxioasă în perioada examenelor, și nu ,, mă simt stresat/ă. Atît
elevilor, cît și profesorilor li s-au relatat cîteva tehnici de diminuare a
acestei stări, am exersat cîteva din acestea. Tot la acest capitol s-a discutat
despre un mod de alimentație corect înaintea examenelor, ineficiența
administrării medicamentelor calmante, s-a analizat anturajul, sediul în care
se desfășoară examenele unde s-au specificat careva recomandări psihologice
pentru o eficacitate și o eficiență mai productivă în obținerea rezultatelor de
evaluare. Elevii s-au arătat extrem de
interesați de subiectele analizate, precum și profesorii acestora, au fost
adresate un șir de întrebări, propuneri și interpretări. Nadejda Ureti
Este îmbucurător faptul că elevii aprobă susținerea unui psiholog, ne
tratează cu respect și cer intervenții cît de des posibile cu psihologii. Nu ne
rămîne decît să le urăm succese mari la examene, să-i susținem și să-i
încurajăm, ca aceștia să înțeleagă că noi, pedagogii, psihologii suntem aproape
de ei și le împărtășim emoțiile.
Nadejda Ureti, Psiholog Serviciul de Asisitență
Psihopedagocică, DÎTS
|