Educaţia şi
instruirea nu pot fi transmise sau comunicate. Cine doreşte să se
înfrupte din ele trebuie să le obţină prin activitatea proprie, cu propriile
puteri, efort. Fiecare tînăr trebuie să cunoască mecanismele de bază de reglementare a vieţii
juridice a societăţii , drepturile , libertăţile şi obligaţiunile sale ,
organele la care să se adreseze în caz de necesitate , să aibă o imagine clară
despre corelaţia dintre drept şi putere , drept şi stat , despre necesitatea creării statului
ca drept. Cu acest scop, la data 26 septembrie 2013 a fost organizată activitatea
cu genericul „Drepturile omului, sunt drepturile mele” , cu elevii din clasa 7-a ,
diriginte Verlan Diana din cadrul gimnaziului „Anatol Codru”, din s. Molovata-Nouă . Activitatea
propriu zisă este dedicată „Drepturilor copiilor”, care a avut ca scop familiarizarea copiilor cu drepturile ,
obligaţiunile la învăţătură , odihnă ,
protecţia socială , ocrotirea
sănătăţii. Elevilor li s-a propus să completeze în scris testul referitor la
"Cunoaşte-ţi drepturile şi datoriile voastre", apoi fiind repartizaţi în 3 grupuri au avut ca
scop de-a desena un desen re eşiind din scurta prezentare a problemei „Dreptul
şi realitatea contemporană” .
La etapa de reflecţie , elevii au fost rugaţi să
scrie cum ar trebui să-şi exprime
drepturile şi obligaţiunile faţă de părinţi , indiferent de gen , şi
care ar fi sancţiunile din partea părinţilor. Pentru lucru în grup li s-au repartizat
fragmente, iar sarcina lor a fost în locul punctelor să selecteze din cuvintele cheie cuvîntul potrivit şi corect textului. La
finele măsurii li s-a cerut să scrie pe
scurt un eseu în care pot reprezenta o
viziune de ansamblu asupra drepturilor
copilului sau pot fi texte narative care să prezinte situaţii reale sau
inventate , de încălcare sau de respectare a drepturilor copilului .
Un copil e
ca o floare , spunea cineva , ce-ţi încîntă privirea şi te îmbată cu parfumul
ei clipă de clipă. Copii sunt slava părinţilor , sunt curcubeul lacrimilor lor .
Ei înseamnă continuitate , viitor şi
perspectivă . Obiectivele planificate au
fost realizate cu succes . Tinerii şcolari au fost cointeresaţi şi s-au încadrat
activ la activităţile propuse spre realizare , au acumulat cunoştinţe ,
capacităţi , care îi vor ajuta la dezvoltarea multilaterală a personalităţii
lor .
Ana Iaviţa sp. pr. în domeniu tineret platoul Cocieri
|