Una din problemele cele mai dureroase cu care se confrunta
autoritatile publice locale in activitatea lor este legata de sistemul actual
de achizitii publice. Acest fapt este confirmat de multiplele sesizari
parvenite in ultima perioada in adresa Congresului Autoritatilor Locale din
Moldova (CALM), in care se mentioneaza ca sistemul actual al achizitiilor
publice creeaza mari probleme si blocaje in activitatea administratiei publice
locale, autoritatile locale fiind nevoite sa iroseasca resurse mari de timp,
bani si personal pentru a face fata unor cerinte exagerate, birocratizate si
foarte centralizate ale actualului sistem de achizitii publice.Autoritatile
locale bat alarma - situatia in teritoriu este foarte tensionanta si lucrurile
nu mai pot continua asa. Activitatea autoritatilor locale este practic blocata.
Сu о limitare drastica a statelor de personal dictata de administratia publica
centrala, in conditiile unui sistem de salarizare discriminatoriu si derizoriu
pentru lucratorii administratiei publice locale, in rezultat zeci de primarii
fiind nevoite sa activeze ani de zile fara contabili, secretari si alti
functionari cheie, autoritatile centrale in loc sa caute posibilele solutii pe
calea consultarilor si negocierilor deschise cu autoritatile locale,
dimpotriva, in mod unilateral si fara a se consulta cu administratia publica
locala si asociatiile lor nationale reprezentative, adopta modificari normative
care agraveaza si mai mult situatia. În acest context la data de 02.02.2012 în sala de conferinţe a Ministerului
Agriculturii şi Industriei Alimentare a fost organizată o masă rotundă în
cadrul căreia au fost discutată situaţia actuală şi problemele stringente cu
care se confruntă APL I şi II în domeniul achiziţiilor publice. Acest eveniment a fost organizat de către CALM în
colaborare cu Comisia Parlamentară Specială Pentru Descentralizare şi
Consolidarea Autonomiei Locale, unde au fost prezenţi Iu.Ţap. Preşedintele Comisiei
Parlamentare Specială Pentru Descentralizare şi Consolidarea Autonomiei Locale,
V.Ioniţa, Preşedintele Comisiei Parlamentare pentru Buget şi Finanţe,
Ş.Creangă, Directorul Agenţiei Achiziţiei Publice, M.Carauş, Viceministru
Finanţelor, reprezentanţii CALMului, reprezentanţii administraţiilor publice
locale de ambele niveluri. În urm a discuţiilor aprinse, unde au fost criticate
ultimile modificări ale Legii privind achiziţiile publice s-a hotărît că în
termen de pînă la 01.03.2012 de către comisia paritară a Ministerului
Finanţelor în cadrul careia sint si reprezentanţii CALMului să fie revăzute şi
propuse pentru modificare următoarele aspecte ale Legii cu privire la
achiziţiile publice:
1. modificarea pragurilor la procedurile de
achiziţii şi publicarea anunţurilor
2. modalitatea de înregistrare a contractelor
3. strategii sectoriale pentru achiziţii
publice.
L.Cazac, Şef Direcţie Dezvoltare Economică
Investiţii şi Relaţii
Transrontaliere
|