Succesul
la examen nu aparține numai celor deştepţi şi sîrguincioși, depinde de
atitudinea faţă de examen şi de modul în care abordezi subiectul. În jurul
examenelor s-a creat o adevarată cultură a fricii, a îngrijorării şi a
stresului.
Unul
dintre obiectivele de lucru pentru luna mai al SAP-ului din cadrul DÎTS este profilaxia stresului ale elevilor înainte
de examene, pentru toţi absolvenţii gimnaziilor din raionul Dubăsari.
Absolvenţilor
care urmează să susţină examenele trebuie să conştientizeze că scopul lui, nu
este cela de a te pune în încurcătură. Ele doar îţi testează înţelegerea
subiectului. Întrebările au scop să îţi demonstreze capacităţile, dar nu să-ţi
arăte lipsurile. Examinatorii sunt cadre didactice care îi inteleg şii
simpatizează pe elevi. Sunt chiar profesorii tăi, eşecurile elevilor se pot
reflecta negativ şi asupra lor. Profesorilor le place să dea note mari! Vreau să
spun că profesorii sunt de partea ta şi că nu au nici un interes să te încurce,
doar asteaptă să răspunzi la ceea ce se cere.
Esti "încurcat " doar atunci cînd te
incurci singur, pentru că nu citeşti cum trebuie intrebarea.
Tu eşti cel care îi poţi face pe examenatori să-ţi acorde
punctajul dorit, dacă citeşti întrebările cu atenţie şi îţi structurezi
corespunzător răspunsurile , totul v-a fi perfect. Examenatorul are o grilă de
notare, în funcţie exactă a întrebărilor. Răspunde
exact la ceea ce se cere, şi îi uşurezi examinatorului sarcina de a-ţi acorda
punctele meritate.
Examenele
nu sunt un test de repiziciune a
gîndirii şi scrierii, v-a trebui să lucrezi destul de repede, există o limită a
ceea ce poţi face în timpul acordat, deci nimeni nu aşteaptă ca răspunsul să
fie ca o capodoperă, trebuie doar să te concentrezi la întrebare şi să răspunzi
doar ceea ce ţi se întreabă.
De
regulă, candidaţii percep timpul insuficient, deoarece: îşi împart inificient
timpul, încearcă să scrie tot ce au ştiut despre subiect (adică tratează
examenul ca pe un test de memorie, ceea ce este greşit), în loc să răspundă
strict la întrebare, nu reuşesc sa-şi organizeze eficient răspunsul.
Examenele
pot genera mult stres. Dar depinde de atitudinea pe care o ai, pentru a ţine
tot procesul sub control.
Dar presiunea examenelor poate da naştere, şi a unor
forţe pozitive. Există persoane şi nu puţine, care obţin performanţe mari cînd
sunt tensionate. În multe cazuri crizele scot la iveală o anumită cantitate de
încordare care te poate ajuta să răspunzi bine la examen.
Despre
controlul stresului şi alte detalii nu mai puţin importante din cadrul
examenului elevii vor afla întîlnirilor preconizate pentru luna mai.