Pe data de 17 noiembrie 2011
a avut loc şedinţa de lucru a Consiliului raional pentru protecţia drepturilor
copiilor. Şedinţa a fost prezidată de vicepreşedintele Maria Jimbei, preşedinte
al Consiliului, cu participarea membrilor numiţi prin dispoziţia Preşedintelui
raionului Dubăsari cu nr.110 din 04 septembrie 2010. Consiliul raional pentru
protecţia drepturilor copiilor se întruneşte în astfel de şedinţe o dată în
trimestru.
Invitaţii şedinţei au fost:
- Membrii Consiliului pentru
apărarea drepturilor copilului
- Membrii Comisiei raionale
pentru prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane
- Preşedinţii consiliilor
locale pentru apărarea drepturilor copiilor
- Directorii adjuncţi pe
educaţie din gimnazii şi licee
- Asistenţii sociali
- Serviciul minori a
Comisariatului raional de poliţie
Conform ordinei de zi au
fost discutate următoarele chestiuni:
- Cu privire la situaţia copiilor rămaşi fără îngrijire
părintească ca rezultat al migraţiei
părinţilor peste hotare. Raportor V.
Vancea – şef DAS
- Cu privire la activitatea
consiliilor locale pentru apărarea drepturilor copilului. Raportor: E. Constantinov - şef adjunct DAS
- Cu privire la rezultatele
activităţii Comisiei raionale pentru prevenirea şi combaterea traficului de
fiinţe umane pentru 9 luni ale anului curent. Raportor: M. Jimbei – vicepreşedintele
raionului, preşedintele consiliului
S-A EXAMINAT:
I. Cu privire la situaţia copiilor rămaşi fără îngrijire
părintească ca rezultat al migraţiei
părinţilor peste hotare.
În scopul promovării
interesului major al copilului în societate, realizării Convenţiei ONU „privind
drepturile copilului” din 20.11.89, ratificată de Republica Moldova la
12.12.90, Legii Republicii Moldova nr. 338 – XII din 15.12.94 „Privind
drepturile copilului” , Hotărîrii de Guvern
nr. 290 din 15 aprilie 2009 „pentru aprobarea Regulilor de eliberare a
certificatului de luare în evidenţă a copiilor care rămîn în ţară, al căror
părinte/tutore (curator), cetăţean al Republicii Moldova, se angajează
provizoriu în muncă în străinătate” şi avînd în vedere raportul prezentat de
către V. Vancea, şef Direcţie asistenţă
socială, Consiliul raional pentru protecţia drepturilor copiilor DECIDE:
1. Se ia act de raportul
prezentat.
2. DAS (al V. Vancea) de comun
acord cu DGÎTS (dna L. Brăducianu), CMF (dl V. Gulica), SM al CPRD, APL de
nivelul 1, prin intermediul asistentului social;
2.1 Va coordona şi va asigura organizarea acţiunilor
privind promovarea şi protecţia dreptului copilului în special din familiile defavorizate,
2.2 Va institui o evidenţă
strictă şi separată a copiilor rămaşi fără îngrijire părintească din familiile
defavorizate, în fiecare caz aparte, în dependenţă de circumstanţele concrete
în urma cărora copiii au rămas fără ocrotire părintească, alegînd formele adecvate de protecţie a
copiilor, asigurînd controlul sistematic asupra condiţiilor de întreţinere,
educaţie, sănătate şi instruire a acestora.
2.3 Va reglementa şi va stabili
procedura de legalizare a actelor de instituire a tutelei/curatelei a copiilor
rămaşi fără îngrijire părintească din toate categoriile de familii
(defavorizate).
2.4 Va sensibiliza opinia
publică despre consecinţele plecării părinţilor (promovarea mesajelor în presă,
materiale informative pentru părinţi, copii, îngrijitori), dezvoltarea
capacităţilor profesioniştilor să acorde suport copiilor (diriginţi, asistenţi
sociali, psihologi şcolari), sprijin pentru părinţi/îngrijitori: abilităţi
parentale, şă pregătească despărţirea, şă comunice şi să ofere suport copiilor
pe durata despărţirii, dezvoltarea abilităţilor de viaţă independentă la copii,
susţinerea copiilor afectaţi de migraţie.
3.DGÎTS, SC vor crea/ susţine
activităţile de organizare a timpului liber în conformitate cu necesităţile
copiilor implicîndu-i activ în organizarea şi desfăşurarea lor.
4. Controlul asupra executării
prezentei decizii se pune în seama preşedintelui Consiliului pentru protecţia
dreptului copilului, vicepreşedintele raionului, dna M. Jimbei.
II. Cu privire la activitatea
consiliilor locale pentru apărarea drepturilor copilului.
Avînd în vedere că, activitatea
consiliilor locale nu este la nivel cerut s-a propus:
- Întreprinderea masurilor
necesare pentru revitalizarea activităţii consiliilor locale pentru protecţia drepturilor copiilor.
- Revederea componenţei
consiliilor locale şi să elaboreze planuri de activitate a acestora pentru
perioada anului 2012.
În conformitate cu
Regulamentul de activitate a Consiliului
raional pentru protecţia drepturilor copilului şi avînd în vedere rapoartele
prezentate de către Direcţia asistenţă
socială , Consiliul raional pentru protecţia drepturilor copiilor DECIDE:
1. Se ia act de informaţia
prezentată. 2.Se recomandă autorităţilor administraţiilor publice
locale, în termen de pînă la 15.12.11; 2.1 Revedea componenţei
componenţei consiliilor locale şi să elaboreze planuri de activitate a acestora
pentru perioada anului 2012, 2.2 Vor întreprinde
măsurile necesare pentru revitalizarea activităţii consiliilor locale pentru
protecţia drepturilor copiilor 2.3 S-ă includă în
componenţa consiliului reprezentanţii Serviciului minori, responsabili de
lucrul cu minorii din localitate. 3.Consiliile locale pentru
protecţia drepturilor copiilor: 3.1 Vor prezenta Consiliului
raional pentru protecţia drepturilor copiilor,
către 31.12.11, informaţie cu privire la componenţa consiliilor locale
pentru protecţia drepturilor copiilor, planul de acţiuni a acestora pentru anul
2012, iar de la 01.01.2012 vor informa
semestrial despre realizarea acestora către data de 10 iulie şi 10 ianuarie.
3.2 Vor examina în şedinţe neordinare cazurile apărute cu
privire la instituirea tutelei/ curatelei copiilor rămaşi fără îngrijire
părintească, cît şi posibilitatea de reintegrare în familia biologică sau
extinsă a copiilor instituţionalizaţi şi vor
coordona soluţionarea problemelor legate de acestia cu Comisia raională
pentru copiii aflaţi în dificultate.
3.3 De comun acord cu
administraţiile instituţiilor de învăţămînt din localitate, medicii de familie
şi asistenţii sociali vor duce evidenţa strictă a copiilor rămaşi fără
îngrijire părintească şi vor ţine la control permanent sănătatea, reuşita şi
frecvenţa copiilor din familii cu
situaţii de risc.
3.4 De comun acord cu medicii de familie, şefii instituţiilor preşcolare şi asistenţilor sociali vor întreprinde
măsuri în vederea prevenirii şi reducerii ratei mortalităţii infantile şi a
copiilor cu vîrsta de pînă la 5 ani la domiciliu.
3.5 De comun cu secretarii
consiliilor locale, medicii de familie şi asistenţii sociali vor examina
lunar la şedinţe procesul de documentare
a copiilor noi născuţi , cît şi procesul de identificare şi evaluare a
situaţiei copiilor din familiile în situaţie de risc, informînd instanţele de
resort despre aceasta.
III. Cu privire la rezultatele
activităţii Comisiei raionale pentru prevenirea şi combaterea traficului de
fiinţe umane pentru 9 luni ale anului curent.
Reieşind din raportul
prezentat şi informaţia prezentată de procuratura raionului Dubasari în decursul acestor 9 luni ale
anului 2011cazuri de trafic de fiinţe umane nu au fost depistate (raportul se
anexeaza). În conformitate cu prevederile legeslaţiei cu privire la previnirea
şi combaterea traficului de fiinţe umane nr. 241 din 20.10.2005 şi examenînd
raportul prezentat comisiei pentru combaterea traficului de fiinţe umane DECIDE:
1. Se ia act de raportul
prezentat. 2. Comisariatul raional de
poliţie( d-nul V. Grabovschi), procuratura raională ( d-na V. Bradu), DGÎTS
(d-na L. Braduceanu), DAS (d-nul V. Vancea): 2.1 Vor ţine permanent la
control realizarea acţiunilor preconizate pentru prevenirea şi combaterea TFU, protecţia şi
asistenţa victimilor şi potenţialilor victime a TFU. 2.2 Vor înainta propuneri
concrete pentru elaborarea planului de acţiuni ale comisiei pentru anul 2012,
prezentîndul pînă la data de 15.12.2011 secretarului comisiei. 2.3 Controlul executării
acestor decizii se pune în seama preşedintelui comisiei dna Maria Jimbei.
S.
p. în protecţia drepturilor copilului
E. Botnari
|