,, Fiecare copil învaţă în stilul, ritmul şi particularităţi.
Dar, fiecare ............ învaţa,,
( E.Vrăsmaş)
Reuşita implementării educaţiei incluzive depinde nu numai de Ministerul Educaţiei, dar şi de toţi actorii implicaţi în acest proces, de aceea este necesară continuarea unui eficient parteneriat, real între structurile guvernamentale, autorităţile publice locale, societatea civilă. Promovarea Educaţiei incluzive a dus la apariţia unui şir de acte legislative şi o schimbare provocatoare a întregului sistem de educaţie şi protecţie a copilului, schimbări în domeniul legislativ, financiar, încheieri de parteneriate. În acest context în perioada 24-26 martie 2015, pentru şefii Serviciului de asistenţă psihopedagogică a fost organizat un seminar republican. Fiind de fapt un program de formare continuă în domeniul educaţiei incluzive din cadrul proiectului ,,Transformarea sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului şi promovarea educaţiei incluzive,, cu suportul UNICEF. Din cadrul Centrului republican de asistenţă psihopedagogică (CRAP), director d.Virginia Rusnac, dr. în psihologie şi Svetlana Curilov, psihopedagog special, vice –director, au fost moderatori principali ce ne-au ghidat în aceste trei zile, urmînd o colaborare eficientă între noi, ca şefii SAP-urilor, parteneri direcţi cu reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei. În agenda seminarului au fost analizate documentele normative recent aprobate. Împreună cu d-na Viorica Marţ, consultant superior Directia Învăţămînt preuniversitar, al Ministerului Educaţiei, au fost puse în discutie: metodologia de evaluare a dezvoltarii copilului; metodologia de funcţionare a centrului de resurse pentru educaţia incluzivă; instrucţiuni de organizare a instruirii la domiciliu; instrucţiunile privind procedurile specifice de examinare a elevilor cu cerinţe educationale speciale. Din momentul implementării educaţiei incluzive, şcolile din republică au optat pentru diverse modele de bune practici incluzive propuse şi susţinute financiar de diverse ONG-uri active în domeniul protecţiei sociale a copilului şi familiei. Fiecare reuşind să devină ,,modele de succes,, cu probleme unice zi de zi. Aceasta a determinat tot mai sigur necesitatea elaborării unei metodologii comune privind implementarea educaţiei incluzive la nivel de şcoala, aprobată si aplicată pentru toata ţara. Primii paşi în această direcţie au fost începuţi în a II-a zi a seminarului, activitate desfaşurată în ateliere tematice, în cadrul cărora au fost implicaţi toţi în elaborarea modelor: baza de date, nomenclatorul dosarelor pentru o funcţionare eficientă, indicatorii de performanţă în evaluarea calitativă a activităţii serviciului. Prezentarea modelelor au provocat discuţii, dezbateri, schimb de opinii, de experienţe, urmînd în etapa ulterioara ca temă pentru acasă, să fie revizuite, completate, apoi să urmeze etapa de aprobare la Ministerul Educaţiei. În cadrul acestui seminar, a fost oferită posibilitatea de a participa la trainingul ,,Managementul timpului,, condus cu succes de Vitalie Popa, vice-director Axa Management Consulting, fiind o formare în domeniul gestionării corecte a timpului, analizînd bariere, factori si priorităţi cu modele de transpunere a acestora în planurile de activitate operaţionale. Finalizarea seminarului a decurs festiv, fiind înmînate certificate pentru toţi specialiştii formaţi în domeniu, în cadrul acestui proiect de nivel republican. Sunt sigură că fiecare participant al acestui seminar a remarcat importanţa şi relevanţa subiectelor abordate, buna organizare, şi profesionalismul specialiştilor de la CRAP. Fiecare a contribuit prin implicarea sa în activităţile seminarului, continuînd acest proces „ incluziune”, dar totodată conştiintizînd că sunt încă diverse probleme locale, care doar prin colaborare, sprijin şi parteneriat eficient vor fi soluţionate, asa precum noi avem tot sprijinul Consiliului Raional şi Directiei Învăţămînt Tineret şi Sport Dubăsari în realizarea obiectivelor propuse.
Ca şef al Serviciului îmi asum toată responsabilitatea de a oferi informaţia nouă ca suport necesar unei mai bune implementări a educaţiei incluzive în raion, organizînd marţi 07.04.2015, un seminar metodologic cu preşedinţii Comisiei multidisciplinare intraşcolare din instituţiile preuniversitare.
Tatiana LUNGU - şef Serviciul de
asistenţă psihopedagogică.
|