Direcția agricultură și cadastru

DIRECŢIA  AGRICULTURĂ  ŞI  CADASTRU

 

 

1. Dispoziţii generale

În activitatea sa Direcţia elaborează programe de dezvoltare a ramurii din sectorul agroalimentar,diferite instrucţiuni de serviciu şi alte acte normative,care sunt coordonate cu Ministerul Agriculturi şi Industriei Alimentare şi aprobate de Consiliul raional ori, la caz, de către preşedintele raionului.Direcţia contribue la folosirea raţională a resurselor funciare în interesul societăţii şi, în primul rînd, al sectorului agrar, respectarea egalităţii între deţinătorii de terenuri şi contribue la întărirea şi dezvoltarea tuturor tipurilor de proprietate.

În activitatea sa Direcţia se călăuzeşte de prevederile :
 
 
- Constituţiei Republicii Moldova.
- Legilor şi Hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova.
- Decretelor Preşedintelui Republicii Moldova.
- Hotărîrilor,dispoziţiilor şi ordonanţelor Guvernului Republicii Moldova, ordinelor,directivelor, programelor, instrucţiilor şi altor organe erarhic superioare,pe problemele ce ţin de sectorul agroalimentar. 
- Deciziilor Consiliului raional şi dispozitivele emise de către preşedintele raionului, prezentului Regulament.

Direcţia este o subdiviziune a Consiliului raional.

2. Funcţii de bază ale Direcţiei

Direcţia îşi organizează activitatea în conformitate cu direcţiile prioritare de realizare a obiectivelor strategice ale politicii agrare,aprobate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi exercită  următoarele funcţii:
2.1 Promovarea politicii agrare în teritoriu.
2.2 Supravegerea respectării normelor juridico-administrative, tehnologice şi ecologice în procesul de producere, prelucrare, stocare, depozitare, transportare şi comercializare a produselor agricole proaspete, prelucrate şi a materiei prime agricole, precum şi utilizării factorilor de producţie aferenţi.
2.3 Monitorizarea stării social-economice şi ecologice a agenţilor economici din sectorul agroalimentar, indeferent de forma de proprietate şi organizatorico-juridică.
2.4 Acordarea asistenţei informaţionale, metodologice şi tehnologice tuturor producătorilor şi prelucrătorilor producţiei agricole, inclusiv şi proprietarilor individuali şi organizaţiilor obşteşti ale populaţiei rurale.
2.5 Elaborarea programelor de dezvoltare a ramurilor din sectorul agroalimentar, sintezelor şi prognozelor lunare, trimestriale şi anuale privind situaţia social-economică în sectorul agroalimentar a raionului.                        
2.6 Susţinerea în teritoriu a programelor de utilizare a forţei de muncă.

3. Sarcinile Direcţiei

3.1 Promovarea politicii agrare în perioada postprivatizare, inclusiv consolidarea terenurilor agricole parcelate şi cooperarea proprietarilor individuali în vederea utilizării tehnologiilor avansate şi sporirea productivităţii în sectorul agroalimentar şi implementarea proectelor investiţionale.
3.2 Asigurarea utilizării eficiente a resurselor agricole din punct de vedere  economic şi ecolgic, conform cerinţelor tehnologice de agricultură durabilă şi a surselor naturale şi tehnogene agricole.
3.3 Implimentarea mecanizmelor juridice, instituţionale financiare de funcţionare a pieţii funciare.
3.4 Monitorizarea pieţii resurselor şi produselor agroalimentare, necesităţilor şi capacităţilor de producţie, păstrare, prelucrare şi distribuire a producţiei de profil şi a factorilor de producere.
3.5 Organizarea infrastructurii raionale pentru prestarea serviciilor de colectare, aprovizionare şi desfacere a producţiei agroalimentare şi contracararea procesolor negative la monopolizarea acestor procese.
3.6 Controlul asupra comercializării în teritoriu a materialului săditor, semincier şi reproductiv, a fertilizanţilor şi materialelor de uz fitosanitar.
3.7 Asigurarea dezvoltării localităţilor rurale prin diversificarea activităţilor economice şi obşteşti în baza utilizării raţionale a resurselor umane locale în condiţiile protecţiei mediului natural şi cultural autohton.
3.8 Asigură protecţia agricultorilor ca proprietari de resurse agricole,angajaţi sau manageri, contra insecurităţii informaţionale, fiscale, financiare, comerciale, patrimoniale, juridice şi de alt gen contra deposidării lor de pămînt şi patrimoniu.
3.9 Gestionarea patrimoniului statului în societăţile economice cu cota de participare a statului.
3.10 Monitorizarea şi calcularea pierdirelor în urma calamităţilor naturale ale agenţilor economici din localitatea respectivă.
3.11 Dirijarea procesului de reglementare a regimului proprietăţii funciare.
3.12 Controlul asupra folosirii raţionale a terenurilor.
3.13 Examinarea şi aprobarea schemelor, proiectelor şi altei documentaţii referitoare la organizarea teritoriului.
3.14 Ţinerea cadastrului funciar, care include :
         a) acordarea de ajutor autorităţilor administraţiei publice locale la întocmirea cadastrului funciar ;
         b) sistematizarea cadastrelor funciare ale primăriilor şi întocmirea cadastrului funciar raional ;
         c) przentarea cadastrului funciar raional spre examinare Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, anexînd propuneri concrete în vederea recreării şi calitative şi cantitative a terenurilor.

4. Structura statelor de personal ale Direcţiei

Structura organizatorică a Direcţiei este reglementată în anexa nr.8 a Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.689 din 10.06.2003 „ Cu privire la organigrama şi statele de personal ale Aparatului preşedintelui raionului, direcţiilor, secţiilor, altor subdiviziuni din subordinea Consiliului raional”, Deciziei Consiliullui raional nr. 02/11 din 20.07.07 „Cu privire la aprobarea organigramei modificate în temeiul Legii nr. 1247 din 22.12.92, privind reglementarea de stat a regimului proprietăţii funciare şi în scopul implementării în teritoriu a politicii agrare promovate de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi de către autorităţile administraşiei publice locale.

Pentru raionul Dubăsari cu o populaţie de pînă la 100 mii locuitori, Direcţia cuprinde în structura sa 6 specialişti, şi anume:
            - şeful Direcţiei ;
            - şef-adjunct, şef Serviciu cadastru ;
            - specialist principal, în problemele funciare,protecţie,consolidare şi fertilizare a solului ;
            -specialist principal în problemele planificării şi prognozei producţiei agricole, analiză, informaţii şi statistică ;
            -specialist principal în problemele mecanizării şi prestării serviciilor mecanizate ;
            -specialist principal în problemele planificării şi dezvoltării producţiei vegetale şi animaliere ;

              5. Atribuţiile funcţionale principale ale specialiştilor.                                          

5.1 Şeful Direcţiei (----)

1. Conduce întreaga activitate a Direcţiei şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi exercitarea funcţiilor atribuite Direcţiei în strictă conformitate şi obiectivele strategice ale politicii agrare.

2. Poartă răspundere pentru aplicarea întocmai a normelor de structură şi de personal aprobate pentru Direcţie.
3. Asigură coordonarea activităţii Direcţiei cu preşedintele raionului şi cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, cu serviciile desconcentrate în teritoriu şi agenţii economici.
4. Poartă răspundere pentru organizarea activităţii direcţiei în strictă conformitate cu actele legislative şi normative în vigoare, cu regulamentele, deciziile Consiliului raional, dispoziţiile preşedintelui raionului şi celor parvenite de la Ministerul Agriculturii şi alte organe ierarhic superioare.
5. Supraveghează şi contribue la aplicarea prevederilor legislative şi normative privind promovarea politicii agrare în teritoriu, precum şi implementarea diferitor programe post privatizaţionale, de restructurizare, cooperare şi integrare în sectorul agroalimentar al raionului.
6. Asigură planificarea şi dezvoltarea eficientă a sectorului agroalimentar şi contribue la asigurarea securităţii alimentării populaţiei din teritoriu.
7. Examinează şi controlează activitatea specialiştilor din cadrul Direcţiei.
8. Asigură elaborarea rapoartelor analitice lunare, trimestriale şi anuale de sinteză şi previzionare a situaţiei social-economice.
9.Emite ordine de încuragare sau sancţionare disciplinară a colaboratorilor din cadrul direcţiei.
10. Asigură elaborarea programelor de dezvoltare a ramurilor din sectorul agroalimentar, a instrucţiunilor şi regulamentelor de serviciu.
11. Asigură promovarea experienţei avansate a agenţilor economici din teritoriu prin intermediul mass-media, expoziţiilor, iarmaroacelor şi prin alte metode.
12.Asigură respectarea cerinţelor de atestare, autorizare, licenziere şi certificare a produselor agroalimentare, a sistemelor agrotehnice, efectiv aplicate, a utilagelor şi echipamentelor de prelucrare, stocare sau depozitare, transportare şi ambalare în scopul protejării consumatorului autohton şi de îmbunătăţire a calităţii producţiei respective.
13 Reprezintă în modul stabilit direcţia în cadrul organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor în problemele ce ţin de competenţa acesteia.
 

 

     5.2. Şef-adjunct, şef Serviciu cadastru (Sergiu Guvir)

1.   În lipsa şefului Direcţiei, exercită suplimentar şi funcţiile de serviciu ale acestuia.
2.   Îndepleneşte atrbuţiile funcţionale, conform Regulamentului de funcţionare a Serviciului Relaţii Funciare şi Cadastru şi fişei postului.
    

 

 

    5.3  Specialist principal în problemele planificării şi dezvoltării  producţiei vegetale şi animaliere ( Valeriu Popuşoi)

 

1. Promovează în teritoriu sarcinile politicii agrare (în sectorul fitotehnic şi zootehnic).
2. Supraveghează respectarea normelor juridico-admintrative, tehnologice şi ecologice privind procesele de producere, stocare, transportare şi distrlbuire a produselor vegetale şi animaliere proaspete şi prelucrate.
3. Monitorizează starea social-economică şi ecologică a agenţilor economici care activează în domeniile producerii, prelucrării şi comercializării produselor vegetale şi animaliere şi a factorilor de producere.
4. Elaboreză programe de dezvoltare a ramurilor din sectoarele fitotehnic şi zootehnic, instrucţiunile şi regulamentele de serviciu.
5. Asigură respectarea în teritoriu de către agenţii economici a tehnologiilor la creşterea şi prelucrarea producţiei vegetale şi animaliere.
6. Contribue la elaborarea sintezelor şi prognozelor (previziunilor) lunare, trimestriale şi anuale privind dezvoltarea sectoarelor fitotehnic şi animalier al raionuuli.
7. Asigură aplicarea realizării ştiinţei agricole şi agroeconomice naţionale şi internaţionale în sectorul agroalimentar întru sporirea competitivităţii producţiei.
8. Contribue la asigurarea agenţilor economici cu seminţe şi material săditor de calitate, cu îngrăşăminte minerale, cu animale de prăsilă şi material reproductiv, etc.
9.  Asigură implimentarea şi funcţionarea mecanizmelor juridice, instituţionale şi financiare de funcţionare a pieţei agricole.
10. Coordonează în fiecare localitate reproducţia animalelor cu deschiderea punctelor de însămînţare artificială a animalelor şi de tratare a maladiilor.
11. Conlucrează cu specialiştii din alte domenii în problemele producerii nutreţurilor.
    
        5.4 Specialist principal în problemele mecanizării şi prestării serviciilor mecanizate ( Petru Porubin)
 
 
1. Asigură asistenţa tehnică şi tehnologică atît agenţilor economici din sectorul agroalimentar cît şi proprietarilor individuali şi organizaţiilor obşteşti de profil.
2. Asigură utilizarea raţională a resurselor energetice şi modernizarea parcului de maşini şi tractoare, în scopul implementării tehnologiilor avansate şi sporirii efecienţei agricole.
3. Contribue la organizarea şi deschiderea în teritoriu a staţiunilor de maşini pentru prestarea serviciilor complexe producătorilor agricoli.
4. Contribue la asigurarea agenţilor economici cu tehnică agricolă, piese de rezervă, lubrifanţi (motorină, benzină, ulei tehnic ş.a.).
5. Monitorizează în permanenţă starea tehnică a formaţiunilor economice din sectorul agroalimentar al raionului.
6. Contribue la dezvoltatrea sistemelor de irigaţie şi a serviciului antigrindină.
7. Acordă sprijin şi monitorizează crearea infrastructurilor urbanistice pentru localităţile rurale-reţele de drumuri, de telecomunicaţie, de aprovizionare cu apă, gaze naturale, de epurare a deşeurilor menajere şi industriale.

    5.5 Specialist principal în problemele funciare, protecţie, consolidare şi fertilizarea solului ( Marina Dicusar)
1. Monotorizează situaţia privind utilizarea terenurilor cu distinaţie agricolă, utilizarea resurselor naturale agricole, fertelizarea şi înbunătăţirea fertelităţii solului, utilizarea produselor de uz fitosanitar şi fertelizanţi.
2. Asigură ajutorul consultativ pe problemele relaţiilor funciare, protecţia plantelor, consolidarea terenurilor agricole, fertelizării şi ameliorării fertilităţii solului.
3. Asigură inplementarea mecanizmelor adecvate de  utilizare a sistemelor de agricultură durabilă şi efecientă, de sporire a fertelităţii solului prin metode de măsuri agrotehnice şi agrochimice, consolidării terenurilor agricole parcelate pentru o utilizare mai efecientă a acastora, inclusiv prin metoda de cooperare , arendă, scimb de terenuri, vînzare-cumpărare a acestora, utilizare efecientă a materialelor de uz fitosanitar şi fertilizanţi.
4. Contribuie la asigurarea protecţiei agricultorilor în procesul de activitate sine stătătoare sau de arendă.
5. Contribuie la asigurarea agenţilor economici cu materiale de uz fitosanitar şi fertilizanţi.                        .                                                                                                                                        
6. Exercită controlul asupra transportării, păstrării, comercializării şi utilizării produselor de uz fitosanitar şi fertelizanţi.

  5.6 Specialist principal în problemele planificării şi prognozării producţiei agricole, analiză, informaţii şi statistică (Tatiana Bulat)

1. Elaborează sintezele şi prognozele (previziunile) lunare, trimestriale şi anuale în baza monitorizării conjucturii de piaţă a factorilor de producţie şi produselor alimentare.
2. Acordă asistenţă centrelor de extensiune teritoriale şi săteşti în vederea desfăşurării activităţilor acestora.
3. Monitorizează permanent necesităţile proceselor de producere, de distribuire a factorilor de producţie pentru sectorul agroalimentar din teritoriu.
4. Analizează şi monitorizează capacităţile de producere, păstrare, prelucrare, stocare, depozitare şi distribuire a producţiei agroalimentare.
5. Asigură colectarea şi actualizarea informaţiei zilnice privind dezvoltarea sectorului agroalimentar.
6. Monitorizează starea social-economică a agenţilor economici, indifferent de forma organizatorică şi proprietate, care activează în domeniul producerii, prelucrării şi comercializării producţiei agroalimentare, a factorilor de producţie, a drepturilor patrimoniale asupra terenurilor agricole.
7. Asigură monitorizareă activităţii diferitor forme de antreprenoriat cu identificarea factorilor negativi în activitatea acestora.
8. Asigură  implementarea politicii de restructurare a întreprinderilor agricole şi prelucrătoare, care activează fără profit.
9. Acordă sprijin la formarea în teritoriu a serviciului de consultanţă şi extensiune pentru asistenţa juridică, informaţională, tehnologică, de inginerie, marketing a producătorilor agricoli în activitatea lor de producere şi de import-export al producţiei.
10. Organizează propagarea experienţei avansate în sectorul agroalimentar a activităţilor de extensiune, seviciilor de consultanţă prin intermediul organelor mass-media ş.a.
11. Asigură cu informaţie operativă conducerea Direcţiei în domeniul de responsabilitate, prezentînd propuneri în scris pentru efiecientiezarea şi îmbunătăţirea indicatorilor statistici a situaţiei în domeniul concret de activitate.