Direcția asistență socială

DIRECŢIA  ASISTENŢĂ  SOCIALĂ

1. Structura organizatorică a Direcţiei asistenţă socială
1. Funcţionarii publici:
1.    Şef Direcţie asistenţă socială – Director executiv al Fondului local de susţinere socială a populaţiei;
 
2.    Şef adjunct  - Şef serviciu asistenţă socială la domiciliu;
 
3.    Specialist principal în domeniul protecţiei sociale ale copilului;
 
4.    Specialist principal în problemele persoanelor în etate şi cu disabilităţi;
 
5.    Specialist principal în domeniul asistenţei sociale;
 
6.    Contabil – şef, responsabil de evidenţa şi distribuirea ajutoarelor umanitare şi materiale.
 
  2. Asistenţii sociali, angajaţi în serviciu în baza de concurs, cu salarizarea din bugetul raional prin intermediul Direcţiei asistenţei sociale, total – 12 persoane.
 
  3. Lucrătorii sociali, angajaţi în serviciu de Direcţie asistenţă socială, prin coordonare cu primarii localităţilor, salarizaţi din bugetul raional, prin intermediul Direcţiei asistenţă socială. Total – 23 persoane.   
                 
2. Dispoziţii generale
1. Direcţia asistenţă socială a Consiliului raional (în continuare Direcţie) se instituie de către Consiliul raional în coordonare cu Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului şi  în activitatea sa este subordonată organului respectiv al administraţiei publice locale – în plan administrativ, iar în plan metodic – Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Fondului republican de susţinere socială a populaţiei în chestiune ce ţin de competenţa acestora.
2.  Direcţia asigură aplicarea unitare pe plan local a legislaţiei asistenţei şi protecţiei sociale, conlucrează cu instituţiile publice şi organele locale în vederea soluţionării problemelor de ordin social.
3. În activitatea sa Direcţia se călăuzeşte de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, legilor şi hotărîrilor Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile şi ordonanţele Guvernului Republicii Moldova, deciziilor şi dispoziţiile organelor administraţiei  publice locale, ordinile, dispoziţiile şi instrucţiunile Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, Fondului republican de susţinere socială a populaţiei, de alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
4. Direcţia este o subdiviziune a Consiliului raional, fiind în calitate de instituţie publică.
5. Direcţia este persoană juridică, dispune de ştampilă cu stema de stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de cont de decontare, precum şi ştampila Fondului local de susţinere socială a populaţiei cu contul său de decontare.
6. Statele de personal ale Direcţiei, devizul de cheltuieli,  inclusiv, fondul de salarizare sunt stabilite de către Consiliul raional conform actelor normative în vigoare.
 
3.  Sarcinile Direcţiei
 

Principalele sarcini ale Direcţiei sunt următoarele:

-  realizarea politicii statului în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vîrstnice şi a persoanelor cu disabilităţi, familiilor cu copii, a persoanelor în situaţii de risc şi a grupurilor defovarizate şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale;
-  întocmeşte programul local de activitate în domeniu, pe baza analizei problemelor sociale locale;
-  exercită controlul aplicării dispoziţiilor legale în domeniul protecţiei sociale în unităţile din sectorul public, mixt şi privat;
- cooperează cu societatea civilă, inclusiv cu organizaţiile neguvernamentale, le antrenează pe acestea la prestarea serviciilor sociale în domeniu, în vederea ameliorării situaţiei persoanelor vîrstnice şi  persoanelor defovarizate şi cu alte instituţii publice, private şi cu organizaţiile sindicale din teritoriul;
-  colaborează cu instituţii şi unităţi din teritoriu şi solicită acestora date şi informaţii necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;
-  oferă suport, coordonare şi controlează realizarea serviciilor sociale;
-  controlează şi sintentizează necesităţile existente în domeniul  asistenţei sociale, indentifică problemele specifice şi crează baza de date privind asistenţa socială la nivel de raion;
-  generalizează şi sintentizează informaţiile privind aspectul protecţiei sociale a persoanelor vîrstnice şi a persoanelor cu disabilităţi, familiilor cu copii, a persoanelor în situaţii de risc şi a grupurilor defovarizate la nivel de raion precum şi informează opinia publică despre evoluţia situaţiei în domeniu;
-  efectuează analiza eficacităţii protecţiei sociale a persoanelor vîrstnice şi a persoanelor cu disabilităţi, familiilor cu copii, a persoanelor în situaţii de risc şi a grupurilor defovarizate din teritoriu şi înaintează propuneri respective privind îmbunătăţirea acesteia;
-  organizează şi înaintează propuneri privind ameliorearea şi dezvoltarea serviciilor sociale la domiciliu;
-  elaborează proiectele deciziilor Consiliului de administraţie şi a proiectelor ordinelor directorului executiv privind stabilirea ajutorului material solicitanţilor şi eliberarea acestuia beneficiarilor în conformitate cu actele normative de domeniu;
-  efectuează recepţionarea, evidenţa, păstrarea valorilor materiale, inclusiv cele cu titlu de ajutor umanitar şi distribuirea acestora după destinaţie;
-  prezentarea, în modul stabilit, a dărilor de seamă periodice (trimestriale, anuale) despre rezultatele activităţii Fondului local către Fondul republicii de susţinere socială a populaţiei şi Direcţia Generale Finanţe a Consiliului raional;
-  exercitarea altor atribuţii conform indicaţiilor Consiliului de administraţie al Fondului;
-  informează periodic conducerea Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului şi Fondul republican de susţinere socială a populaţiei cu principalele aspecte în domeniului său de activitate pe baza evaluărilor realizate la nivel de raion.
-    alte sarcini conform competenţei şi indicaţiilor organelor responsabile.
 
4. Funcţiile Direcţiei
În vederea executării sarcinilor ce-i revin, Direcţia exercită următoarele funcţii:
-  conlucrează cu organele de resort în vederea respectării legislaţiei privind asistenţa socială;
-  identifică persoanele vîrstnice şi persoanele cu disabilităţi, familiile cu copii, persoanele în situaţii de risc şi grupurile defovarizate şi intervine în vederea stabilirii măsurilor respective de ameliorare a situaţiei în colaborare cu organele  de resort;
-  perfectează anchetele sociale respectînd cele trei etape: investigarea, diagnoza şi terapia socială;
-  prestează servicii sociale;
-  stabileşte compensaţii nominative prevăzute din sursele bugetelor locale;
-  identifică necesităţile care ţin de domeniul asistenţei sociale a persoanelor în situaţii de risc şi a grupurilor defavorizate;
-  conlucrează cu primăriile, agenţii economici în problemele de susţinere materială a cătăţenilor;
-  întocmeşte anchete sociale, care confirmă starea socială, condiţiile de trai şi venitul global al persoanei  (familiei) solicitante de ajutor material din Fondul de susţinere socială a populaţiei;
-  eliberează ajutoare materiale solicitanţilor în conformitate cu Regulamentul de domeniu;
-  efectuează evidenţa contingentului de populaţie care necesită servicii sociale;
-  organizează activitatea Serviciului de deservire socială la domiciliu a bătrînilor solitari şi a persoanelor cu disabilităţi;
-  perfectează actele necesare persoanelor care au nevoie de mijloace speciale de locomoţie;
-  ţine evidenţa cetăţenilor care au fost asiguraţi cu transport special cu dirijare manuală şi a cetăţenilor care sunt la evidenţă pentru a fi asiguraţi cu transport special;
-  perfectează documentele pentru compensare cheltuielilor pentru benzină, reparaţii şi deservirea tehnică a automobilelor şi cărucioarelor motorizate, precum şi pentru deservirea cu transport;
-  eliberează legitimaţii respective categoriilor de beneficiari;
-  eliberează şi ţine evidenţa biletelor de reabilitere medicală;
-  conlucrează cu organizaţiile neguvernamentale  internaţionale şi autohtone, fonduri de caritate şi de binefacere în vederea aprecierii contingentului de beneficiari  în vederea aprecierii contingentului de beneficiari de ajutor umanitar;
-  conlucrează cu autorităţile publice locale în vederea unei repartiţii echitabile a femeilor la funcţii publice şi de decizie, comunice activ cu conducerea agenţilor economici, asociaţiile de patronat şi sindicatele din teritoriu vizînd promovarea femeii în muncă;
-   organizează popularizarea cunoştinţelor de educare şi informează populaţia în vederea combaterii stereotipurilor cu referire la responsabilităţile părinteşti, valoarea muncii casnice, promovarea şanselor egale pentru membrii familiei, în special, promovarea şanselor egale pentru membrii familiei, în special promovarea drepturilor femeilor în familie;
-      sensibilizează opinia publică referitor la fenomenul traficului cu fiinţe umane, acordă servicii de asistenţă socială victimelor reale ale acestui fenomen şi celor potenţiale;
-      înregistrează şi depistează familiile unde persistă violenţa, sesizează factorii de drept vizînd cazurile sociale;
-      participă la procesele de judecată, în cazurile cînd sunt afectate drepturile familiei;
-      colectează baze de date referitoare la condiţia femeii în comunitate, schimbările survenite în statutul şi mediu său de viaţă;
-      controlează modul în care sunt respectate drepturile copilului în familie şi întreprinde măsuri de înlăturare a oricăror abuzuri;
-      înaintează propuneri alternative de protecţie şi ocrotire a copilului, în cazul în care, menţinerea copilului în familie contravine interesului acestuia;
-      contribuie la popularizarea legislaţiei în vigoare de domeniu;
-      analizează eficacitatea asistenţei sociale în teritoriu şi înaintează propuneri respective privind dezvoltarea acestuia;
-      ţine evidenţa evoluţiei principalilor indicatori care caracterizează calitatea vieţii populaţiei;
-      monitorizează respectarea drepturilor femeii, mamei şi copilului, în scopul excluderii tuturor felurilor de discriminare şi redresării situaţiei femeii în societate;
-      efectuează controlul asupra realizării programelor şi măsurilor de dezvoltare a serviciilor destinate familiei, mamei, acordarea de sprijin şi ajutor social familiilor social vulnerabile, cu mulţi copii, monoparentali, copiilor şi minirilor aflaţi în condiţii deosebite;
-      efectuează audienţa cetăţenilor, examinează scrisori, cereri, pregătesc răspunsuri şi explicaţii privind aplicarea legislaţiei în vigoare. Acordă consultaţii în domeniu asistenţei sociale a persoanelor în etate şi persoanelor cu disabilităţi;
-      prezintă organelor erarhic superioare dări de seamă privind activitatea Direcţiei.
-      Îndeplineşte indicaţiile şi deciziile Consiliului raional şi Preşedintelui raionului
 
5. Drepturile Direcţiei
Pentru exercitarea funcţiilor ce-i revin Direcţiei, în limitele competenţei sale, este investită cu următoarele drepturi:
- să stabilească atribuţiile, normele de funcţionare ale secţiilor;
- să exercite controlul asupra activităţii secţiilor de deservire la domiciliu din subordine;
- să solicite de la organele administraţiei publice locale, agenţii economici informaţiile necesare desfăşurării normele ale activităţii sale;
- să emită ordine privind îndeplinirea sarcinilor prevăzute de prezentul Regulament  deciziilor dispoziţiilor autorităţilor publice locale, ordinile, instrucţiunele, indicaţiile metodologice, dispoziţiile Ministerului Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului, altor autorităţi publice conform competenţei;
-  în limitele competenţei să ia cunoştinţă de activitatea organelor de resort în problemele ce ţin de asistenţa şi deservirea socială a cetăţenilor;
- să înainteze organelor administraţiei publice locale şi organelor de ramură ierarhic superioare propunerile ce vizează perfecţionarea asistenţei şi deservirii sociale a persoanelor vîrstnice şi persoanelor cu disabilităţi, femeilor şi familiilor cu copii.
 
6. Administrarea Direcţiei

Direcţia este condusă de Şef – director executiv al Fondului local de susţinere socială a populaţiei, care este desemnat şi eliberat din funcţie în conformitate cu art. 14 al Legii Serviciului public nr. 443-XIII din 04.05.1995, la propunerea Preşedintelui raionului, de către Consiliul raional în conformitate cu prevederile legale.

Şeful conduce întreaga activitate a Direcţiei şi o reprezintă în raporturile cu Ministerul, cu alte organe de stat, instituţii politice şi private sau persoane fizice.

Şeful Direcţiei exercită următoarele funcţii principale:

-          asigură şi răspunde de crearea condiţiilor necesare realizării obiectivului de activitate al Direcţiei pe care o conduce, în limitele competenţei acordate cu respectarea prevederilor legale;
-          organizează activitatea în vederea aplicării legislaţiei în problemele ce ţin de competenţa Direcţiei;
-          stabileşte sarcinile, funcţiile şi competenţele salariaţilor Direcţiei;
-          angajează şi eliberează personalul Direcţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
-          stimulează şi sancţionează personalul din Direcţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
-          reprezintă fără procură instituţia în relaţiile cu terţii, în limita competenţelor aprobate de organul ierarhic superior şi al regulamentului de organizare şi funcţionare, este ordonator secundar de credite;
-          întru exercitarea atribuţiilor ce-i revin, şeful Direcţiei emite ordine şi adoptă programe de măsuri necesare pentru realizarea lor;
 
-          asigură îndeplinirea indicaţiilor, dispoziţiilor, deciziilor, hotărîrilor autoriţăţilor publice ierarhic superioare conform competenţei.
Chestiunele ce ţin de finanţarea şi evidenţa contabilă a mijloacelor extrabugetare a fondului local de SSP se pun în seama contabilului – şef al Direcţiei care este numit şi eliberat din funcţie în coordonare cu Preşedintele raionului,  în conformitate cu legislaţia în vigoare;


Contabilul - şef asigură evidenţa şi distribuirea ajutoarelor materiale şi umanitare persoanelor social defovarizate;
 

Şeful Direcţiei – directorul executiv al Fondului local de susţinere socială a populaţiei asigură administrarea eficientă a mijloacelor financiare şi valorilor materiale în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1083 din 26 octombrie 2000 „Privind punerea în aplicaţie a Legii Fondului republican şi a fondurilor locale  de susţinere socială a populaţiei” cu modificările şi completările ulterioare;
 
 7. Dispoziţii finale

1. Cheltuielile pentru întreţinerea Direcţiei, se finanţează de la bugetul raional.
2. Şeful Direcţiei asigură detalierea funcţiilor din regulamentul de organizare şi funcţionare, ţinînd cont de sarcinile curente şi de perspectivă.
3. InstrucţiunIle de funcţie a angajaţilor Direcţiei sînt parte componentă a prezentului Regulament.
4. Conducătorul Direcţiei răspunde conform reglementărilor în vigoare pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea nesatisfăcătoare a sarcinilor legale care îi revin.
5. Reorganizarea,  lichidarea Direcţiei se efectuează de către Consiliul raional, la propunerea Preşedintelui raionului